דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אחריות באימון 

מאת    [ 16/02/2010 ]

מילים במאמר: 1506   [ נצפה 1804 פעמים ]

 

אחריות באימון

 

 

המאמר עוסק בהגדרת המושג אחריות מהי ומה היא מקיפה. בהמשך אעסוק בנו המאמנים/ות ובאחריותינו האישית והמקצועית למתאמנים, ובחשיבותה לתהליך האימון כולו.

בסכום המאמר אדגיש את מיקומה הגבוה של האחריות בין הערכים המשתלבים והחשובים בתהליך ובמקצוע האימון. להשלמת המאמר, אפנה למאמר אחר שלי, שישלים לדעתי את התמונה כולה.

 

מהי אחריות ?

אחריות הינה ערך ומאפיין מובנה אצל כל בעל תפקיד ומקצוע, כערך וכמאפיין הם מכילים בתוכם

את המרכיבים הבאים: היכולת להכיל נושא, תפקיד או תהליך מתחילתו ועד סופו ולוודא

שאתה מוביל ומכיר תוך שליטה ובקרה מתמידים.

לקיחת האחריות זו האפשרות ליזום ולהוביל, להתחייב ולשלוט באופן מלא ומושלם.

אחריות לנושא כלשהוא יכולה להיות מוטלת או נלקחת, מתוך יוזמה, וכוללת עצמאות בהובלה

של שינוי והתפתחות. כאשר אדם לוקח אחריות יש לו את הכוח להוביל אחרים.  

האחראיות היא מאפיין מרכזי וחשוב בתהליך האימון.

 

שלבים באחריות –

 

·       לקחת אחריות על עצמי -  על התנהלותי ועל פעולותיי [ בדיבור, שיחה, פעילות ].

      כאשר  אני לוקח/ת אחריות אני נותן דוגמא אישית.

·       לקיחת אחריות על האחר/ המתאמן - על פעילותו, התנהלותו ושיקופה.

            רק לאחר שלקחתי אחריות על עצמי אוכל לקחת אחריות לאחר.

 

דוגמאות לאחריות ולקיחת אחריות, כללית ומעולם האימון –

 

·       אחריות הינה ערך ותכונה  מובנית אצל כל בעל מקצוע : נגר, גנן, מורה, אחות, עו'ד רופא ורבים אחרים, כמו גם אצל מנהלים מכל סוג ודרג. האחריות אצל כל בעלי המקצוע דלעיל מצויה באופן טבעי ומובנה מעצם הגדרת מקצועם: זוהי האחריות והמחוייבות של מי שהם מופקדים עליהם : הכוללים מקצועיות, הקדשת זמן, שליטה בתהליך ומימוש היעדים והמטרות מתוקף מקצועם. למשל, אחריות רפואית שחלה על כל רופא ושבאה לידי ביטוי באמנה כתובה, מוסכמת וחתומה

      על ידי כל רופא. אחריות של גננת או מורה על שלומם וחינוכם של הילדים עליהן הן מופקדות.

 

·       אחריות אימונית- בחרתי להביא דוגמא של תהליך אימוני שהפסקתיו בעקבות תחושת אחריות.

גברת צעירה לאחר שרות צבאי, בקשה אימון לצורך הקמת עסק פרטי. המתאמנת הגיעה 'מוצפת' מאד רגשית בשל מערכת היחסים עם אימה ועם הצורך להוכיח שהעסק שלה יצליח יותר מהעסק של אימה באותו תחום. המתאמנת לכאורה לקחה אחריות בעצם רצונה, הגדרתה לתהליך אימון והקמת העסק הפרטי. אני כמאמנה לקחתי אחריות מקצועית שאני כשיר לסייע בהקמת עסק קטן-חדש, כמו גם אחריותי האישית ל'היות עמה' וללוותה בתהליך ולסייע.

      בתום 3-4 מפגשים הבחנתי כי המתאמנת אינה מצליחה להשתחרר מהתחרות ומערכת היחסים    

      עם אימה ואחותה. למעשה היא לא היתה פנויה רגשית לתהליך עצמו.

הערכתי שלא נצליח להתקדם ובעיקר להגיע למטרה שהציבה המתאמנת.לכן, הסברתי למתאמנת בנועם ובסבלנות רבה שעליה ל'עבד' את מערכת היחסים עם משפחתה, לפני שתוכל להקים עסק.

כמובן שהדגשתי שדלתי פתוחה בפניה ברגע שתהיה מוכנה לכך.

כמאמן, לקחתי אחריות להובלה מקצועית ואישית של מתאמנת, אך כאשר הבנתי כי זהו אינו התהליך הנכון עבורה כעת, לקחתי אחריות לעצירתו.

 

כללים אלו של אחריות חלים בראש וראשונה עלינו המאמנים וכן על המתאמן ואפרט :

 

ההחלטה לאמן אחרים משמעה שאנו המאמנים לקחנו הובלה על תהליך תוך אחריות לכשירותנו

ומודעים לאחריות המקצועית שלנו. הפגנת יכולת אישית  ומחויבות ואחריות כוללת לתהליך כולו.

כלומר גם להכנת האימון על שלביו כמובילו, ביצוע תהליך האימון, והגעה משותפת לסופו של

התהליך כשהמתאמן מצוייד במודעות ובידע שעליו לפעול -אחרת ממה שעשה עד כה.

ההחלטה לאמן ולהוביל מי-שהוא אחר בתהליך אישי או עיסקי, מהווה לקיחת מחויבות [שעוד נשוב אליה] מלאה גם על עצמינו וגם למתאמנים שילכו עמנו בדרך שתאיר ותשנה אותם ואת דרכם, חזונם ומטרותיהם.

זוהי נטילת מחוייבות לשינוי שנגרם בחייו האישיים או העיסקיים של המתאמן, שינוי שאותו אנחנו מתוים. מהרגע שהחלטנו לאמן אנשים לקחנו על עצמינו, כמאמנים, עצמאות מקצועית ואחריות להוביל תהליך אישי או עסקי.

 

האחריות הנדרשת מאיתנו המאמנים -  אחריות מקצועית, אחריות להכיר את תהליכי האימון כולם, הכרת 'ארגז הכלים' שעומד לרשותינו, אינטלגנציה רגשית ותשומת לב הנדרשת לתהליך מורכב שכזה. עלינו להיות בטוחים שכל התהליך המקצועי נהיר לנו משלב שיחת ההכרות ועד לשלב בו נפרד מהמתאמן להמשך דרכו. עלינו להיות אחראים מקצועית שהתהליך כולו יהיה ברור, בעל מסר אחיד, קולח  אשר אינו מוטה.

 

אחריות נוספת ולא פחות חשובה, זוהי ההחלטה להוביל, להושיט יד ולהיות אחראי כ - LEADER

לכל דבר ועניין כלפי המתאמן שלנו. אחריות זו נגזרת מהיכולת והכלים המקצועיים שיביא עמו המאמן,

כמו גם היכולת האישית לפנות זמן.

המאמן אם כן, לוקח אחריות בעצם לימודי המקצוע, אחריות שהולכת וגוברת ככל 'שיעברו תחת ידו'. מתאמנים רבים, כך המקצועיות תתחזק ואיתה הדרך ושיטת הפעולה.

אחריותינו כמאמנים כבדה מאד והינה אחריות בראש וראשונה, אישית.

 

המתאמן, גם לוקח אחריות  בעצם ההחלטה לצאת למהלך האימון, לדבוק בו ,ל'עבוד' במהלך תהליך זה ולאחריו, להיחשף ולרצות, כמו גם לשתף פעולה מלאה עם המאמן.

אחריות המתאמן חשובה גם בהיבט היכולת והרצון לפנות זמן ותשומות אישיות כדי להפנים את התהליך שעובר ולפעול בהתאם. אחריותו של המתאמן הינה קשה ופרטית מאד כי אנחנו, יודעים שהמתאמן אמור להיות אחראי ומאד ממוקד לתהליך, להיות חלק ממשי צהתהליך ובתהליך כולו ולסייע לקדמו.

אחריות זו ומחויבות המתאמן, אינן מובנות מאליהן, ואינה פגה בעצם החלטתו לצאת לדרך האימון,

שכן החשיפה, הפרטיות שאולי נחשפת גורמת למתאמן להתחייב לעצמו  ולהיות 'שייך' לתהליך

האימון לחלוטין.


 

ברצוני להציע שני מושגים נוספים שנראים לי כקשורים ושייכים לאחראיות האימונית -

 

מחויבות- המחויבות שמביא עמו כל צד לתהליך, מחויבות המאמן למקצועיות, למשאבים שישקיע במתאמן, ולעומתו המתאמן, מחויבותו למשאביו, לפתיחות ולשיתוף שלו שיושקעו בלהתאמן.

 

מיומנות- המיומנות העיקרית הינה של המאמן, הן בהובלה, הן בניהול תהליך האימון וכמובן במקצועיותו של התהליך. מיומנותו של המתאמן, תהיה פחותה אבל תכלול הקשבה ומעורבות בתהליך.

 

לסיכום, ניתן לאמר כי אחריות באימון חלה על שני הצדדים: על מאמן, אחריות מקצועית המשולבת במיומנות ובמחויבות מקצועית ואישית כלפי המתאמן.

ועל המתאמן, אחריות שדורשת ממנו להביא את עצמו , לשתף פעולה ולהתחייב לתהליך.

 

 

מאמר אחר שלי - דומה/משלים, ראה ב- http://www.nirsar.co.il/leadership.html

 



<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Wingdings; panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:2; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 268435456 0 0 -2147483648 0;} @font-face {font-family:Batang; panose-1:2 3 6 0 0 1 1 1 1 1; mso-font-alt:??; mso-font-charset:129; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1342176593 1775729915 48 0 524447 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 415 0;} @font-face {font-family:David; panose-1:2 14 5 2 6 4 1 1 1 1; mso-font-charset:177; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:2049 0 0 0 32 0;} @font-face {font-family:"@Batang"; panose-1:2 3 6 0 0 1 1 1 1 1; mso-font-charset:129; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1342176593 1775729915 48 0 524447 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:Batang; mso-fareast-language:KO;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; mso-fareast-font-family:Batang;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:2092699525; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1903033730 67698689 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:?; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:72.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l0:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:?; mso-level-tab-stop:108.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:?; mso-level-tab-stop:144.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:180.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l0:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:?; mso-level-tab-stop:216.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:?; mso-level-tab-stop:252.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:288.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l0:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:?; mso-level-tab-stop:324.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} -->



·      יעוץ בתחום התקשוב , C4I


 


" מערכות התקשורת ומחשבים הינם 'דבק' ותנאי כיום לכל מערכת צבאית כאזרחית "


·      ליווי עיסקי + ליווי ניהולי –


" הדרך הטובה ביותר לדעת את העתיד, זה להמציא אותו ולהאמין בו "


·       אימון אישי –  " מאחורי כל מדליה ישנם מאמן ומתאמן "


ניר שריג, מוסמך בתואר שני  MA בתקשורת המונים בין אישית ותואר שני MA במדעי המדינה. בוגר קורס יעוץ ארגוני, קורסי פסיכולוגיה קורסי אימון בסיסי ומתקדם.


 


בעברי, מפקד וקצין מקצועי ב צ.ה.ל.  בעשור האחרון עסקתי בתחומי ה - הייטק  


האזרחי והבטחוני.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב